torsdag 15. juli 2010

Sybeskrivelse og mønster til bukse str 62

Da har jeg laget en til bukse med samme mønster. For de som vil er det bare å prøve, det går ganske greit. Mønstret til fram finner du her. og bakstykket her. Jeg har ikke laget mønster til ribben. Men målene er 13cm x 18cm til beina, denne trenger du to av. Ribben til livet har målene 39cm x 18cm.
Stoffene jeg har brukt er trykt bomulld jersey, og cremfarget ribb. Det første jeg starter med er å tegne opp mønstret på stoffet og klippe ut. Da jeg er feridg med det har jeg 7 stoffstykker. Så begynenr syinga, på alle sømmene har jeg brukt jukseoverlock sømmen.

1. Sy sammen sidesømmene, legg stoffet rett mot rett.
2. Sy ribben neders på beina. Ribben er kortere enn stoffet på beina, slik at du strekker litt i ribben når du syr den fast. Jeg bruker først å legge rett mot rett, uten å brette ribben. Da så beinet slik ut etter punkt 2.
3. Sy innersømmen på beinet og ribben.

4. Brett ned ribben på midten. Brett denne inn i beinet slik at det bare er en kant å sy på, så syr du fast andre laget av ribben. Gjør punkt 1 til 4 på begge beina før du begynner på neste.
5. Vreng beina slik at du har ett på retta og et på vranga.
Legg det ene beinet inni det andre, rett mot rett. Sy sammen sømmen i skrittet.
6. Sy på ribben i livet, begynn midt bak. Sy sammen ribben midt bak. Brett så ned ribben og sy fast det andre laget. Her kan det også være greit å brette til buksa slik som du brettet beinet. Klipp vekk alle løse tråder og vips så har du ei bukse!

5 kommentarer:

  1. så utrolig kule bukser.. Kan jeg bestille en av deg??? :):)
    Likte de super godt.
    Klem Linda Merete

    SvarSlett
  2. Det er klart du kan bestille, men det blir ikke billig.. :P

    SvarSlett
  3. itte noe problem,har mett i peng er jo lærer å vi tjener jo fett som du sikkert vet :) hehehe

    SvarSlett
  4. Ja, det er sant, tjener fett og gjør ingen ting.

    SvarSlett
  5. Hei! Har prøvd meg på mønsteret ditt :D
    Bilde her http://nummertjuetre.blogspot.no/2012/12/tema.html

    SvarSlett